Minda: Formula JCorp lahirkan Halmi
BARU-baru ini, saya menerima berita penganugerahan Anugerah Usahawan
1Malaysia kepada Pengarah Urusan Kumpulan Metro Parking (M) Sdn Bhd,
Halmi Jasmin oleh Biro Ekonomi dan Pembangunan Usahawan (BEPU)
Pergerakan Pemuda Umno dengan kerjasama majalah The Leaders di PWTC,
Kuala Lumpur.
Sebenarnya Halmi adalah salah seorang usahawan Intrapreneur Johor Corporation (JCorp). Dalam ceramah di institusi pengajian tinggi dan sekolah, sering saya jadikan Halmi sebagai contoh usahawan intrapreneur yang sangat berjaya. Bakat keusahawanan Halmi menakjubkan. Beliau dilahir dan dibesarkan di Johor Bahru memulakan kerjaya di JCorp pada 1988. Ketika muda, beliau membuktikan kemampuan menerajui bisnes pengurusan letak kereta daripada sifar sehingga ke tahap membanggakan. Selain Malaysia, bisnes Metro Parking terdapat di Singapura, Brunei, Filipina, Indonesia, Hong Kong dan India. Ia kini menjadi syarikat pengurusan letak kereta nombor satu di Malaysia dan Asia Tenggara! Kisah kejayaan Halmi dan Metro Parking sangat menarik. Ia menjadi satu penanda aras kejayaan bisnes di kalangan Intrapreneur JCorp yang lain. Ternyata, langkah mewujudkan Metro Parking dua dekad yang lalu kini dijadikan asas rujukan dalam melahirkan lebih ramai Intrapreneur handalan. Metro Parking ditubuhkan pada Mac 1991 dan memulakan operasinya pada tahun sama. Idea penubuhan Metro Parking berdasarkan beberapa faktor. Pertama, pasaran pada ketika itu dimonopoli syarikat asing. Timbul persoalan mengapa tiada syarikat tempatan bangkit bersaing dengan mereka? Kedua, kepesatan industri automotif yang membawa kepada peningkatan jumlah kenderaan sekali gus meningkatkan permintaan tempat letak kereta. Ketiga, JCorp pada ketika itu mempunyai tiga bangunannya sendiri di Johor Bahru iaitu Komtar, Kotaraya dan Hotel Puteri Pacific. Biar pun ketiga-tiganya mempunyai tempat letak kereta sendiri, namun pengurusannya tidak sistematik. Justeru pengurusan JCorp ketika itu melihat tiga faktor ini sebagai peluang yang sangat baik dan perlu direbut dengan segera.
Metro Parking pada peringkat awalnya sama seperti bisnes lain yang berdepan pelbagai masalah. Antaranya, masalah teknikal, pandangan rendah masyarakat kepada kerjaya sebagai operator letak kereta, persaingan daripada pengusaha letak kereta yang tidak sistematik serta aktiviti penagihan dadah dan gejala tidak sihat lain yang sentiasa dikaitkan dengan industri jaga kereta. Semua ini menyebabkan ketidakyakinan kepada pengusaha tempatan berbanding pengusaha asing. Namun, masalah itu segera dikenal pasti dan dihadapi dengan bijak oleh pasukan Metro Parking. Setelah berjaya mengendalikan dengan baik tempat letak kereta bangunan milik JCorp, usaha Halmi tidak terhenti setakat itu. Baginya, Metro Parking tidak seharusnya terlalu bergantung kepada JCorp selama-lamanya. Lebih-lebih lagi setelah JCorp menetapkan KPI (Key Performance Indicator) supaya semua syarikat dalam kumpulannya mendapatkan pasaran luar sekurang-kurangnya 60 peratus daripada jualan tahunannya. Halmi segera mengkaji pasaran untuk mengembangkan bisnesnya. Sebagaimana bisnes lain dalam bidang perkhidmatan, Halmi sedar pengurusan letak kereta akan turut berkembang seiring kerancakan projek pembangunan dan sektor hartanah di Malaysia dan rantau ini. Halmi mula mengorak langkah bisnesnya dan mencari peluang yang ada. Sejak itu, bisnes Metro Parking terus berkembang. Jika nilai jualan di awal tahun penubuhannya hanya sekitar RM2 juta, pada 2009 nilai jualannya meningkat lebih 50 kali ganda kepada RM105 juta! Sampai ke tahap ini, bisnes pengurusan letak kereta bukan lagi bisnes kecil-kecilan, sekalipun pada zahir ia dilihat sebagai bisnes mudah.
Selain anugerah Usahawan 1Malaysia yang baru diterimanya, Halmi turut
menerima anugerah lain yang mengiktiraf sumbangan dan pencapaian beliau
dalam bisnes. Beliau pernah dianugerahkan Intrapreneur of the Year oleh
JCorp Intrapreneur Malaysia Berhad (JIMB) pada 2000 dan 2002,
Outstanding Entrepreneur di Asia Pacific Entrepreneurship Award 2008
anjuran Enterprise Asia (NGO) serta Corporate Leader of the Year dalam
Business of the Year Award 2010. Malah, Halmi adalah salah seorang
daripada sembilan Intrapreneur JCorp yang tersenarai dalam ‘1 Million
Dollar Club’ iaitu gelaran bagi Intrapreneur dengan nilai keuntungan
sebelum cukai (PBT) syarikatnya melebihi RM1 juta setahun.
Kita memerlukan lebih ramai Intrapereneur seperti Halmi. Alangkah bertuah andai Halmi boleh ‘diklon’ menjadi 1,000 atau 2,000 orang, sekali gus menyumbang kepada kejayaan lebih ramai anak bangsa dan pembangunan ekonomi negara.
Kejayaan beliau membuktikan anak Melayu boleh berjaya dalam bisnes sehingga ke peringkat tinggi. Namun, di sebalik kejayaan beliau, selain daya keusahawanan dan cita-cita beliau, sebenarnya terdapat satu formula baru bagi memangkinkan dan melonjakkan beliau sehingga ke tahap ini. Inilah formula Intrapreneur JCorp yang terbukti berkesan malah sesuai diaplikasikan bagi melahirkan lebih ramai usahawan Melayu-Muslim berjaya. Formula yang digunakan sejak lebih dua dekad lalu berjaya menyuntik semangat kepada barisan usahawan Intrapreneur JCorp untuk terus bekerja keras demi kejayaan syarikat yang diterajui sehingga ke tahap terbaik. Apakah formula ini? Pertama, menghargai usaha setiap intrapreneur. Mereka dibenarkan memiliki sehingga 25 peratus ekuiti dalam syarikat yang diterajui. Ia mengambil iktibar daripada peristiwa di zaman Rasulullah s.a.w iaitu sebahagian daripada harta rampasan perang akan dibahagikan kepada pejuang yang menyertai peperangan itu sebagai menghargai perjuangan mereka. Ini bagi mendapatkan komitmen jitu daripada mereka dalam pengurusan syarikat.
Kedua, sebagai intrapreneur, mereka juga usahawan yang turut melabur dan mengambil risiko. Selain menerima gaji setiap bulan, mereka layak menerima bonus dan dividen jika mencapai KPI. Semua ini dijadikan motivasi untuk bekerja lebih gigih memajukan syarikat. Di bawah Skim Milikan Saham JCorp, intrapreneur seperti Halmi digalakkan menggunakan ganjaran bonus untuk membeli saham sehingga 25 peratus.
Ketiga, JCorp sebagai syarikat berkaitan kerajaan (GLC) akan menjadi asas kepada syarikat Intrapreneur yang baru ditubuhkan untuk mengukuhkan bisnes terlebih dulu. Selepas itu, mereka perlu segera mencari peluang dan berdikari di luar. Keempat, mereka berpeluang meningkatkan kerjaya masing-masing. Intrapreneur yang mempunyai prestasi cemerlang akan ditawarkan membeli ekuiti syarikat yang lebih strategik atau dilantik ke jawatan lebih tinggi dalam syarikat lebih besar dalam Kumpulan JCorp.
Kesimpulannya, skim Intrapreneur JCorp boleh dicontohi GLC lain untuk melahirkan lebih ramai usahawan intrapreneur seperti Halmi Jasmin. Formula yang digunakan JCorp ini mempunyai potensi amat baik untuk memperkasa ekonomi Melayu melalui bisnes. Kaedah pembangunan intrapreneur mengikut acuan JCorp banyak manfaatnya. Menerusi kaedah ini, JCorp dapat membuka peluang kepada eksekutifnya seperti Halmi untuk menjadi usahawan Intrapreneur dan tidak cuma terus-menerus makan gaji. Dengan cara ini, lebih ramai berminat menceburi bisnes dan diberi peluang menjadi usahawan. Ia memangkinkan eksekutif menjadi usahawan biarpun tidak memiliki modal.
Tidak kurang penting, terdapat kelebihan kepada JCorp dalam mengenal pasti bakat usahawan daripada kalangan eksekutifnya sendiri. Dalam pengalaman lebih 28 tahun menerajui JCorp, satu cabaran besar yang kerap saya hadapi ialah dalam memilih eksekutif untuk diamanahkan tanggungjawab lebih besar, sehingga mereka diketengahkan menjadi Ketua Pegawai Eksekutif syarikat JCorp yang melibatkan pelaburan dan risiko besar. Pemilihan ini, sekiranya tidak berhati-hati, CEO JCorp akan dituduh ‘pilih kasih’ dan memihak kepada individu pilihan yang lebih rapat dengannya. Andainya tersalah pilih, ia menjejaskan keyakinan dan motivasi pekerja keseluruhan.
Justeru, skim Intrapreneur JCorp dapat membantu menyelesaikan persoalan ini. Jelas sekali setelah mereka cemerlang membuktikan keupayaan mengendalikan syarikat dan mengembangkan bisnes, pilihan lebih tepat, tidak ‘pilih kasih’ mudah dilakukan. Cara sistematik, telus ini dibuktikan dalam kes Halmi dan Metro Parking.
>Penulis ialah mantan Presiden dan Ketua Eksekutif Johor Corporation merangkap Timbalan Presiden Dewan Perniagaan Islam Malaysia.www.businessjihad.com
Artikel ini disiarkan pada : 2010/10/21
- See more at: http://www2.hmetro.com.my/articles/Minda_FormulaJCorplahirkanHalmi/Article#sthash.mXObYJoi.dpu Sebenarnya Halmi adalah salah seorang usahawan Intrapreneur Johor Corporation (JCorp). Dalam ceramah di institusi pengajian tinggi dan sekolah, sering saya jadikan Halmi sebagai contoh usahawan intrapreneur yang sangat berjaya. Bakat keusahawanan Halmi menakjubkan. Beliau dilahir dan dibesarkan di Johor Bahru memulakan kerjaya di JCorp pada 1988. Ketika muda, beliau membuktikan kemampuan menerajui bisnes pengurusan letak kereta daripada sifar sehingga ke tahap membanggakan. Selain Malaysia, bisnes Metro Parking terdapat di Singapura, Brunei, Filipina, Indonesia, Hong Kong dan India. Ia kini menjadi syarikat pengurusan letak kereta nombor satu di Malaysia dan Asia Tenggara! Kisah kejayaan Halmi dan Metro Parking sangat menarik. Ia menjadi satu penanda aras kejayaan bisnes di kalangan Intrapreneur JCorp yang lain. Ternyata, langkah mewujudkan Metro Parking dua dekad yang lalu kini dijadikan asas rujukan dalam melahirkan lebih ramai Intrapreneur handalan. Metro Parking ditubuhkan pada Mac 1991 dan memulakan operasinya pada tahun sama. Idea penubuhan Metro Parking berdasarkan beberapa faktor. Pertama, pasaran pada ketika itu dimonopoli syarikat asing. Timbul persoalan mengapa tiada syarikat tempatan bangkit bersaing dengan mereka? Kedua, kepesatan industri automotif yang membawa kepada peningkatan jumlah kenderaan sekali gus meningkatkan permintaan tempat letak kereta. Ketiga, JCorp pada ketika itu mempunyai tiga bangunannya sendiri di Johor Bahru iaitu Komtar, Kotaraya dan Hotel Puteri Pacific. Biar pun ketiga-tiganya mempunyai tempat letak kereta sendiri, namun pengurusannya tidak sistematik. Justeru pengurusan JCorp ketika itu melihat tiga faktor ini sebagai peluang yang sangat baik dan perlu direbut dengan segera.
Metro Parking pada peringkat awalnya sama seperti bisnes lain yang berdepan pelbagai masalah. Antaranya, masalah teknikal, pandangan rendah masyarakat kepada kerjaya sebagai operator letak kereta, persaingan daripada pengusaha letak kereta yang tidak sistematik serta aktiviti penagihan dadah dan gejala tidak sihat lain yang sentiasa dikaitkan dengan industri jaga kereta. Semua ini menyebabkan ketidakyakinan kepada pengusaha tempatan berbanding pengusaha asing. Namun, masalah itu segera dikenal pasti dan dihadapi dengan bijak oleh pasukan Metro Parking. Setelah berjaya mengendalikan dengan baik tempat letak kereta bangunan milik JCorp, usaha Halmi tidak terhenti setakat itu. Baginya, Metro Parking tidak seharusnya terlalu bergantung kepada JCorp selama-lamanya. Lebih-lebih lagi setelah JCorp menetapkan KPI (Key Performance Indicator) supaya semua syarikat dalam kumpulannya mendapatkan pasaran luar sekurang-kurangnya 60 peratus daripada jualan tahunannya. Halmi segera mengkaji pasaran untuk mengembangkan bisnesnya. Sebagaimana bisnes lain dalam bidang perkhidmatan, Halmi sedar pengurusan letak kereta akan turut berkembang seiring kerancakan projek pembangunan dan sektor hartanah di Malaysia dan rantau ini. Halmi mula mengorak langkah bisnesnya dan mencari peluang yang ada. Sejak itu, bisnes Metro Parking terus berkembang. Jika nilai jualan di awal tahun penubuhannya hanya sekitar RM2 juta, pada 2009 nilai jualannya meningkat lebih 50 kali ganda kepada RM105 juta! Sampai ke tahap ini, bisnes pengurusan letak kereta bukan lagi bisnes kecil-kecilan, sekalipun pada zahir ia dilihat sebagai bisnes mudah.
Kita memerlukan lebih ramai Intrapereneur seperti Halmi. Alangkah bertuah andai Halmi boleh ‘diklon’ menjadi 1,000 atau 2,000 orang, sekali gus menyumbang kepada kejayaan lebih ramai anak bangsa dan pembangunan ekonomi negara.
Kejayaan beliau membuktikan anak Melayu boleh berjaya dalam bisnes sehingga ke peringkat tinggi. Namun, di sebalik kejayaan beliau, selain daya keusahawanan dan cita-cita beliau, sebenarnya terdapat satu formula baru bagi memangkinkan dan melonjakkan beliau sehingga ke tahap ini. Inilah formula Intrapreneur JCorp yang terbukti berkesan malah sesuai diaplikasikan bagi melahirkan lebih ramai usahawan Melayu-Muslim berjaya. Formula yang digunakan sejak lebih dua dekad lalu berjaya menyuntik semangat kepada barisan usahawan Intrapreneur JCorp untuk terus bekerja keras demi kejayaan syarikat yang diterajui sehingga ke tahap terbaik. Apakah formula ini? Pertama, menghargai usaha setiap intrapreneur. Mereka dibenarkan memiliki sehingga 25 peratus ekuiti dalam syarikat yang diterajui. Ia mengambil iktibar daripada peristiwa di zaman Rasulullah s.a.w iaitu sebahagian daripada harta rampasan perang akan dibahagikan kepada pejuang yang menyertai peperangan itu sebagai menghargai perjuangan mereka. Ini bagi mendapatkan komitmen jitu daripada mereka dalam pengurusan syarikat.
Kedua, sebagai intrapreneur, mereka juga usahawan yang turut melabur dan mengambil risiko. Selain menerima gaji setiap bulan, mereka layak menerima bonus dan dividen jika mencapai KPI. Semua ini dijadikan motivasi untuk bekerja lebih gigih memajukan syarikat. Di bawah Skim Milikan Saham JCorp, intrapreneur seperti Halmi digalakkan menggunakan ganjaran bonus untuk membeli saham sehingga 25 peratus.
Ketiga, JCorp sebagai syarikat berkaitan kerajaan (GLC) akan menjadi asas kepada syarikat Intrapreneur yang baru ditubuhkan untuk mengukuhkan bisnes terlebih dulu. Selepas itu, mereka perlu segera mencari peluang dan berdikari di luar. Keempat, mereka berpeluang meningkatkan kerjaya masing-masing. Intrapreneur yang mempunyai prestasi cemerlang akan ditawarkan membeli ekuiti syarikat yang lebih strategik atau dilantik ke jawatan lebih tinggi dalam syarikat lebih besar dalam Kumpulan JCorp.
Kesimpulannya, skim Intrapreneur JCorp boleh dicontohi GLC lain untuk melahirkan lebih ramai usahawan intrapreneur seperti Halmi Jasmin. Formula yang digunakan JCorp ini mempunyai potensi amat baik untuk memperkasa ekonomi Melayu melalui bisnes. Kaedah pembangunan intrapreneur mengikut acuan JCorp banyak manfaatnya. Menerusi kaedah ini, JCorp dapat membuka peluang kepada eksekutifnya seperti Halmi untuk menjadi usahawan Intrapreneur dan tidak cuma terus-menerus makan gaji. Dengan cara ini, lebih ramai berminat menceburi bisnes dan diberi peluang menjadi usahawan. Ia memangkinkan eksekutif menjadi usahawan biarpun tidak memiliki modal.
Tidak kurang penting, terdapat kelebihan kepada JCorp dalam mengenal pasti bakat usahawan daripada kalangan eksekutifnya sendiri. Dalam pengalaman lebih 28 tahun menerajui JCorp, satu cabaran besar yang kerap saya hadapi ialah dalam memilih eksekutif untuk diamanahkan tanggungjawab lebih besar, sehingga mereka diketengahkan menjadi Ketua Pegawai Eksekutif syarikat JCorp yang melibatkan pelaburan dan risiko besar. Pemilihan ini, sekiranya tidak berhati-hati, CEO JCorp akan dituduh ‘pilih kasih’ dan memihak kepada individu pilihan yang lebih rapat dengannya. Andainya tersalah pilih, ia menjejaskan keyakinan dan motivasi pekerja keseluruhan.
Justeru, skim Intrapreneur JCorp dapat membantu menyelesaikan persoalan ini. Jelas sekali setelah mereka cemerlang membuktikan keupayaan mengendalikan syarikat dan mengembangkan bisnes, pilihan lebih tepat, tidak ‘pilih kasih’ mudah dilakukan. Cara sistematik, telus ini dibuktikan dalam kes Halmi dan Metro Parking.
>Penulis ialah mantan Presiden dan Ketua Eksekutif Johor Corporation merangkap Timbalan Presiden Dewan Perniagaan Islam Malaysia.www.businessjihad.com
Artikel ini disiarkan pada : 2010/10/21
Minda: Formula JCorp lahirkan Halmi
BARU-baru ini, saya menerima berita penganugerahan Anugerah Usahawan
1Malaysia kepada Pengarah Urusan Kumpulan Metro Parking (M) Sdn Bhd,
Halmi Jasmin oleh Biro Ekonomi dan Pembangunan Usahawan (BEPU)
Pergerakan Pemuda Umno dengan kerjasama majalah The Leaders di PWTC,
Kuala Lumpur.
Sebenarnya Halmi adalah salah seorang usahawan Intrapreneur Johor Corporation (JCorp). Dalam ceramah di institusi pengajian tinggi dan sekolah, sering saya jadikan Halmi sebagai contoh usahawan intrapreneur yang sangat berjaya. Bakat keusahawanan Halmi menakjubkan. Beliau dilahir dan dibesarkan di Johor Bahru memulakan kerjaya di JCorp pada 1988. Ketika muda, beliau membuktikan kemampuan menerajui bisnes pengurusan letak kereta daripada sifar sehingga ke tahap membanggakan. Selain Malaysia, bisnes Metro Parking terdapat di Singapura, Brunei, Filipina, Indonesia, Hong Kong dan India. Ia kini menjadi syarikat pengurusan letak kereta nombor satu di Malaysia dan Asia Tenggara! Kisah kejayaan Halmi dan Metro Parking sangat menarik. Ia menjadi satu penanda aras kejayaan bisnes di kalangan Intrapreneur JCorp yang lain. Ternyata, langkah mewujudkan Metro Parking dua dekad yang lalu kini dijadikan asas rujukan dalam melahirkan lebih ramai Intrapreneur handalan. Metro Parking ditubuhkan pada Mac 1991 dan memulakan operasinya pada tahun sama. Idea penubuhan Metro Parking berdasarkan beberapa faktor. Pertama, pasaran pada ketika itu dimonopoli syarikat asing. Timbul persoalan mengapa tiada syarikat tempatan bangkit bersaing dengan mereka? Kedua, kepesatan industri automotif yang membawa kepada peningkatan jumlah kenderaan sekali gus meningkatkan permintaan tempat letak kereta. Ketiga, JCorp pada ketika itu mempunyai tiga bangunannya sendiri di Johor Bahru iaitu Komtar, Kotaraya dan Hotel Puteri Pacific. Biar pun ketiga-tiganya mempunyai tempat letak kereta sendiri, namun pengurusannya tidak sistematik. Justeru pengurusan JCorp ketika itu melihat tiga faktor ini sebagai peluang yang sangat baik dan perlu direbut dengan segera.
Metro Parking pada peringkat awalnya sama seperti bisnes lain yang berdepan pelbagai masalah. Antaranya, masalah teknikal, pandangan rendah masyarakat kepada kerjaya sebagai operator letak kereta, persaingan daripada pengusaha letak kereta yang tidak sistematik serta aktiviti penagihan dadah dan gejala tidak sihat lain yang sentiasa dikaitkan dengan industri jaga kereta. Semua ini menyebabkan ketidakyakinan kepada pengusaha tempatan berbanding pengusaha asing. Namun, masalah itu segera dikenal pasti dan dihadapi dengan bijak oleh pasukan Metro Parking. Setelah berjaya mengendalikan dengan baik tempat letak kereta bangunan milik JCorp, usaha Halmi tidak terhenti setakat itu. Baginya, Metro Parking tidak seharusnya terlalu bergantung kepada JCorp selama-lamanya. Lebih-lebih lagi setelah JCorp menetapkan KPI (Key Performance Indicator) supaya semua syarikat dalam kumpulannya mendapatkan pasaran luar sekurang-kurangnya 60 peratus daripada jualan tahunannya. Halmi segera mengkaji pasaran untuk mengembangkan bisnesnya. Sebagaimana bisnes lain dalam bidang perkhidmatan, Halmi sedar pengurusan letak kereta akan turut berkembang seiring kerancakan projek pembangunan dan sektor hartanah di Malaysia dan rantau ini. Halmi mula mengorak langkah bisnesnya dan mencari peluang yang ada. Sejak itu, bisnes Metro Parking terus berkembang. Jika nilai jualan di awal tahun penubuhannya hanya sekitar RM2 juta, pada 2009 nilai jualannya meningkat lebih 50 kali ganda kepada RM105 juta! Sampai ke tahap ini, bisnes pengurusan letak kereta bukan lagi bisnes kecil-kecilan, sekalipun pada zahir ia dilihat sebagai bisnes mudah.
Selain anugerah Usahawan 1Malaysia yang baru diterimanya, Halmi turut
menerima anugerah lain yang mengiktiraf sumbangan dan pencapaian beliau
dalam bisnes. Beliau pernah dianugerahkan Intrapreneur of the Year oleh
JCorp Intrapreneur Malaysia Berhad (JIMB) pada 2000 dan 2002,
Outstanding Entrepreneur di Asia Pacific Entrepreneurship Award 2008
anjuran Enterprise Asia (NGO) serta Corporate Leader of the Year dalam
Business of the Year Award 2010. Malah, Halmi adalah salah seorang
daripada sembilan Intrapreneur JCorp yang tersenarai dalam ‘1 Million
Dollar Club’ iaitu gelaran bagi Intrapreneur dengan nilai keuntungan
sebelum cukai (PBT) syarikatnya melebihi RM1 juta setahun.
Kita memerlukan lebih ramai Intrapereneur seperti Halmi. Alangkah bertuah andai Halmi boleh ‘diklon’ menjadi 1,000 atau 2,000 orang, sekali gus menyumbang kepada kejayaan lebih ramai anak bangsa dan pembangunan ekonomi negara.
Kejayaan beliau membuktikan anak Melayu boleh berjaya dalam bisnes sehingga ke peringkat tinggi. Namun, di sebalik kejayaan beliau, selain daya keusahawanan dan cita-cita beliau, sebenarnya terdapat satu formula baru bagi memangkinkan dan melonjakkan beliau sehingga ke tahap ini. Inilah formula Intrapreneur JCorp yang terbukti berkesan malah sesuai diaplikasikan bagi melahirkan lebih ramai usahawan Melayu-Muslim berjaya. Formula yang digunakan sejak lebih dua dekad lalu berjaya menyuntik semangat kepada barisan usahawan Intrapreneur JCorp untuk terus bekerja keras demi kejayaan syarikat yang diterajui sehingga ke tahap terbaik. Apakah formula ini? Pertama, menghargai usaha setiap intrapreneur. Mereka dibenarkan memiliki sehingga 25 peratus ekuiti dalam syarikat yang diterajui. Ia mengambil iktibar daripada peristiwa di zaman Rasulullah s.a.w iaitu sebahagian daripada harta rampasan perang akan dibahagikan kepada pejuang yang menyertai peperangan itu sebagai menghargai perjuangan mereka. Ini bagi mendapatkan komitmen jitu daripada mereka dalam pengurusan syarikat.
Kedua, sebagai intrapreneur, mereka juga usahawan yang turut melabur dan mengambil risiko. Selain menerima gaji setiap bulan, mereka layak menerima bonus dan dividen jika mencapai KPI. Semua ini dijadikan motivasi untuk bekerja lebih gigih memajukan syarikat. Di bawah Skim Milikan Saham JCorp, intrapreneur seperti Halmi digalakkan menggunakan ganjaran bonus untuk membeli saham sehingga 25 peratus.
Ketiga, JCorp sebagai syarikat berkaitan kerajaan (GLC) akan menjadi asas kepada syarikat Intrapreneur yang baru ditubuhkan untuk mengukuhkan bisnes terlebih dulu. Selepas itu, mereka perlu segera mencari peluang dan berdikari di luar. Keempat, mereka berpeluang meningkatkan kerjaya masing-masing. Intrapreneur yang mempunyai prestasi cemerlang akan ditawarkan membeli ekuiti syarikat yang lebih strategik atau dilantik ke jawatan lebih tinggi dalam syarikat lebih besar dalam Kumpulan JCorp.
Kesimpulannya, skim Intrapreneur JCorp boleh dicontohi GLC lain untuk melahirkan lebih ramai usahawan intrapreneur seperti Halmi Jasmin. Formula yang digunakan JCorp ini mempunyai potensi amat baik untuk memperkasa ekonomi Melayu melalui bisnes. Kaedah pembangunan intrapreneur mengikut acuan JCorp banyak manfaatnya. Menerusi kaedah ini, JCorp dapat membuka peluang kepada eksekutifnya seperti Halmi untuk menjadi usahawan Intrapreneur dan tidak cuma terus-menerus makan gaji. Dengan cara ini, lebih ramai berminat menceburi bisnes dan diberi peluang menjadi usahawan. Ia memangkinkan eksekutif menjadi usahawan biarpun tidak memiliki modal.
Tidak kurang penting, terdapat kelebihan kepada JCorp dalam mengenal pasti bakat usahawan daripada kalangan eksekutifnya sendiri. Dalam pengalaman lebih 28 tahun menerajui JCorp, satu cabaran besar yang kerap saya hadapi ialah dalam memilih eksekutif untuk diamanahkan tanggungjawab lebih besar, sehingga mereka diketengahkan menjadi Ketua Pegawai Eksekutif syarikat JCorp yang melibatkan pelaburan dan risiko besar. Pemilihan ini, sekiranya tidak berhati-hati, CEO JCorp akan dituduh ‘pilih kasih’ dan memihak kepada individu pilihan yang lebih rapat dengannya. Andainya tersalah pilih, ia menjejaskan keyakinan dan motivasi pekerja keseluruhan.
Justeru, skim Intrapreneur JCorp dapat membantu menyelesaikan persoalan ini. Jelas sekali setelah mereka cemerlang membuktikan keupayaan mengendalikan syarikat dan mengembangkan bisnes, pilihan lebih tepat, tidak ‘pilih kasih’ mudah dilakukan. Cara sistematik, telus ini dibuktikan dalam kes Halmi dan Metro Parking.
>Penulis ialah mantan Presiden dan Ketua Eksekutif Johor Corporation merangkap Timbalan Presiden Dewan Perniagaan Islam Malaysia.www.businessjihad.com
Artikel ini disiarkan pada : 2010/10/21
- See more at: http://www2.hmetro.com.my/articles/Minda_FormulaJCorplahirkanHalmi/Article#sthash.mXObSebenarnya Halmi adalah salah seorang usahawan Intrapreneur Johor Corporation (JCorp). Dalam ceramah di institusi pengajian tinggi dan sekolah, sering saya jadikan Halmi sebagai contoh usahawan intrapreneur yang sangat berjaya. Bakat keusahawanan Halmi menakjubkan. Beliau dilahir dan dibesarkan di Johor Bahru memulakan kerjaya di JCorp pada 1988. Ketika muda, beliau membuktikan kemampuan menerajui bisnes pengurusan letak kereta daripada sifar sehingga ke tahap membanggakan. Selain Malaysia, bisnes Metro Parking terdapat di Singapura, Brunei, Filipina, Indonesia, Hong Kong dan India. Ia kini menjadi syarikat pengurusan letak kereta nombor satu di Malaysia dan Asia Tenggara! Kisah kejayaan Halmi dan Metro Parking sangat menarik. Ia menjadi satu penanda aras kejayaan bisnes di kalangan Intrapreneur JCorp yang lain. Ternyata, langkah mewujudkan Metro Parking dua dekad yang lalu kini dijadikan asas rujukan dalam melahirkan lebih ramai Intrapreneur handalan. Metro Parking ditubuhkan pada Mac 1991 dan memulakan operasinya pada tahun sama. Idea penubuhan Metro Parking berdasarkan beberapa faktor. Pertama, pasaran pada ketika itu dimonopoli syarikat asing. Timbul persoalan mengapa tiada syarikat tempatan bangkit bersaing dengan mereka? Kedua, kepesatan industri automotif yang membawa kepada peningkatan jumlah kenderaan sekali gus meningkatkan permintaan tempat letak kereta. Ketiga, JCorp pada ketika itu mempunyai tiga bangunannya sendiri di Johor Bahru iaitu Komtar, Kotaraya dan Hotel Puteri Pacific. Biar pun ketiga-tiganya mempunyai tempat letak kereta sendiri, namun pengurusannya tidak sistematik. Justeru pengurusan JCorp ketika itu melihat tiga faktor ini sebagai peluang yang sangat baik dan perlu direbut dengan segera.
Metro Parking pada peringkat awalnya sama seperti bisnes lain yang berdepan pelbagai masalah. Antaranya, masalah teknikal, pandangan rendah masyarakat kepada kerjaya sebagai operator letak kereta, persaingan daripada pengusaha letak kereta yang tidak sistematik serta aktiviti penagihan dadah dan gejala tidak sihat lain yang sentiasa dikaitkan dengan industri jaga kereta. Semua ini menyebabkan ketidakyakinan kepada pengusaha tempatan berbanding pengusaha asing. Namun, masalah itu segera dikenal pasti dan dihadapi dengan bijak oleh pasukan Metro Parking. Setelah berjaya mengendalikan dengan baik tempat letak kereta bangunan milik JCorp, usaha Halmi tidak terhenti setakat itu. Baginya, Metro Parking tidak seharusnya terlalu bergantung kepada JCorp selama-lamanya. Lebih-lebih lagi setelah JCorp menetapkan KPI (Key Performance Indicator) supaya semua syarikat dalam kumpulannya mendapatkan pasaran luar sekurang-kurangnya 60 peratus daripada jualan tahunannya. Halmi segera mengkaji pasaran untuk mengembangkan bisnesnya. Sebagaimana bisnes lain dalam bidang perkhidmatan, Halmi sedar pengurusan letak kereta akan turut berkembang seiring kerancakan projek pembangunan dan sektor hartanah di Malaysia dan rantau ini. Halmi mula mengorak langkah bisnesnya dan mencari peluang yang ada. Sejak itu, bisnes Metro Parking terus berkembang. Jika nilai jualan di awal tahun penubuhannya hanya sekitar RM2 juta, pada 2009 nilai jualannya meningkat lebih 50 kali ganda kepada RM105 juta! Sampai ke tahap ini, bisnes pengurusan letak kereta bukan lagi bisnes kecil-kecilan, sekalipun pada zahir ia dilihat sebagai bisnes mudah.
Kita memerlukan lebih ramai Intrapereneur seperti Halmi. Alangkah bertuah andai Halmi boleh ‘diklon’ menjadi 1,000 atau 2,000 orang, sekali gus menyumbang kepada kejayaan lebih ramai anak bangsa dan pembangunan ekonomi negara.
Kejayaan beliau membuktikan anak Melayu boleh berjaya dalam bisnes sehingga ke peringkat tinggi. Namun, di sebalik kejayaan beliau, selain daya keusahawanan dan cita-cita beliau, sebenarnya terdapat satu formula baru bagi memangkinkan dan melonjakkan beliau sehingga ke tahap ini. Inilah formula Intrapreneur JCorp yang terbukti berkesan malah sesuai diaplikasikan bagi melahirkan lebih ramai usahawan Melayu-Muslim berjaya. Formula yang digunakan sejak lebih dua dekad lalu berjaya menyuntik semangat kepada barisan usahawan Intrapreneur JCorp untuk terus bekerja keras demi kejayaan syarikat yang diterajui sehingga ke tahap terbaik. Apakah formula ini? Pertama, menghargai usaha setiap intrapreneur. Mereka dibenarkan memiliki sehingga 25 peratus ekuiti dalam syarikat yang diterajui. Ia mengambil iktibar daripada peristiwa di zaman Rasulullah s.a.w iaitu sebahagian daripada harta rampasan perang akan dibahagikan kepada pejuang yang menyertai peperangan itu sebagai menghargai perjuangan mereka. Ini bagi mendapatkan komitmen jitu daripada mereka dalam pengurusan syarikat.
Kedua, sebagai intrapreneur, mereka juga usahawan yang turut melabur dan mengambil risiko. Selain menerima gaji setiap bulan, mereka layak menerima bonus dan dividen jika mencapai KPI. Semua ini dijadikan motivasi untuk bekerja lebih gigih memajukan syarikat. Di bawah Skim Milikan Saham JCorp, intrapreneur seperti Halmi digalakkan menggunakan ganjaran bonus untuk membeli saham sehingga 25 peratus.
Ketiga, JCorp sebagai syarikat berkaitan kerajaan (GLC) akan menjadi asas kepada syarikat Intrapreneur yang baru ditubuhkan untuk mengukuhkan bisnes terlebih dulu. Selepas itu, mereka perlu segera mencari peluang dan berdikari di luar. Keempat, mereka berpeluang meningkatkan kerjaya masing-masing. Intrapreneur yang mempunyai prestasi cemerlang akan ditawarkan membeli ekuiti syarikat yang lebih strategik atau dilantik ke jawatan lebih tinggi dalam syarikat lebih besar dalam Kumpulan JCorp.
Kesimpulannya, skim Intrapreneur JCorp boleh dicontohi GLC lain untuk melahirkan lebih ramai usahawan intrapreneur seperti Halmi Jasmin. Formula yang digunakan JCorp ini mempunyai potensi amat baik untuk memperkasa ekonomi Melayu melalui bisnes. Kaedah pembangunan intrapreneur mengikut acuan JCorp banyak manfaatnya. Menerusi kaedah ini, JCorp dapat membuka peluang kepada eksekutifnya seperti Halmi untuk menjadi usahawan Intrapreneur dan tidak cuma terus-menerus makan gaji. Dengan cara ini, lebih ramai berminat menceburi bisnes dan diberi peluang menjadi usahawan. Ia memangkinkan eksekutif menjadi usahawan biarpun tidak memiliki modal.
Tidak kurang penting, terdapat kelebihan kepada JCorp dalam mengenal pasti bakat usahawan daripada kalangan eksekutifnya sendiri. Dalam pengalaman lebih 28 tahun menerajui JCorp, satu cabaran besar yang kerap saya hadapi ialah dalam memilih eksekutif untuk diamanahkan tanggungjawab lebih besar, sehingga mereka diketengahkan menjadi Ketua Pegawai Eksekutif syarikat JCorp yang melibatkan pelaburan dan risiko besar. Pemilihan ini, sekiranya tidak berhati-hati, CEO JCorp akan dituduh ‘pilih kasih’ dan memihak kepada individu pilihan yang lebih rapat dengannya. Andainya tersalah pilih, ia menjejaskan keyakinan dan motivasi pekerja keseluruhan.
Justeru, skim Intrapreneur JCorp dapat membantu menyelesaikan persoalan ini. Jelas sekali setelah mereka cemerlang membuktikan keupayaan mengendalikan syarikat dan mengembangkan bisnes, pilihan lebih tepat, tidak ‘pilih kasih’ mudah dilakukan. Cara sistematik, telus ini dibuktikan dalam kes Halmi dan Metro Parking.
>Penulis ialah mantan Presiden dan Ketua Eksekutif Johor Corporation merangkap Timbalan Presiden Dewan Perniagaan Islam Malaysia.www.businessjihad.com
Artikel ini disiarkan pada : 2010/10/21
Minda: Formula JCorp lahirkan Halmi
BARU-baru ini, saya menerima berita penganugerahan Anugerah Usahawan
1Malaysia kepada Pengarah Urusan Kumpulan Metro Parking (M) Sdn Bhd,
Halmi Jasmin oleh Biro Ekonomi dan Pembangunan Usahawan (BEPU)
Pergerakan Pemuda Umno dengan kerjasama majalah The Leaders di PWTC,
Kuala Lumpur.
Sebenarnya Halmi adalah salah seorang usahawan Intrapreneur Johor Corporation (JCorp). Dalam ceramah di institusi pengajian tinggi dan sekolah, sering saya jadikan Halmi sebagai contoh usahawan intrapreneur yang sangat berjaya. Bakat keusahawanan Halmi menakjubkan. Beliau dilahir dan dibesarkan di Johor Bahru memulakan kerjaya di JCorp pada 1988. Ketika muda, beliau membuktikan kemampuan menerajui bisnes pengurusan letak kereta daripada sifar sehingga ke tahap membanggakan. Selain Malaysia, bisnes Metro Parking terdapat di Singapura, Brunei, Filipina, Indonesia, Hong Kong dan India. Ia kini menjadi syarikat pengurusan letak kereta nombor satu di Malaysia dan Asia Tenggara! Kisah kejayaan Halmi dan Metro Parking sangat menarik. Ia menjadi satu penanda aras kejayaan bisnes di kalangan Intrapreneur JCorp yang lain. Ternyata, langkah mewujudkan Metro Parking dua dekad yang lalu kini dijadikan asas rujukan dalam melahirkan lebih ramai Intrapreneur handalan. Metro Parking ditubuhkan pada Mac 1991 dan memulakan operasinya pada tahun sama. Idea penubuhan Metro Parking berdasarkan beberapa faktor. Pertama, pasaran pada ketika itu dimonopoli syarikat asing. Timbul persoalan mengapa tiada syarikat tempatan bangkit bersaing dengan mereka? Kedua, kepesatan industri automotif yang membawa kepada peningkatan jumlah kenderaan sekali gus meningkatkan permintaan tempat letak kereta. Ketiga, JCorp pada ketika itu mempunyai tiga bangunannya sendiri di Johor Bahru iaitu Komtar, Kotaraya dan Hotel Puteri Pacific. Biar pun ketiga-tiganya mempunyai tempat letak kereta sendiri, namun pengurusannya tidak sistematik. Justeru pengurusan JCorp ketika itu melihat tiga faktor ini sebagai peluang yang sangat baik dan perlu direbut dengan segera.
Metro Parking pada peringkat awalnya sama seperti bisnes lain yang berdepan pelbagai masalah. Antaranya, masalah teknikal, pandangan rendah masyarakat kepada kerjaya sebagai operator letak kereta, persaingan daripada pengusaha letak kereta yang tidak sistematik serta aktiviti penagihan dadah dan gejala tidak sihat lain yang sentiasa dikaitkan dengan industri jaga kereta. Semua ini menyebabkan ketidakyakinan kepada pengusaha tempatan berbanding pengusaha asing. Namun, masalah itu segera dikenal pasti dan dihadapi dengan bijak oleh pasukan Metro Parking. Setelah berjaya mengendalikan dengan baik tempat letak kereta bangunan milik JCorp, usaha Halmi tidak terhenti setakat itu. Baginya, Metro Parking tidak seharusnya terlalu bergantung kepada JCorp selama-lamanya. Lebih-lebih lagi setelah JCorp menetapkan KPI (Key Performance Indicator) supaya semua syarikat dalam kumpulannya mendapatkan pasaran luar sekurang-kurangnya 60 peratus daripada jualan tahunannya. Halmi segera mengkaji pasaran untuk mengembangkan bisnesnya. Sebagaimana bisnes lain dalam bidang perkhidmatan, Halmi sedar pengurusan letak kereta akan turut berkembang seiring kerancakan projek pembangunan dan sektor hartanah di Malaysia dan rantau ini. Halmi mula mengorak langkah bisnesnya dan mencari peluang yang ada. Sejak itu, bisnes Metro Parking terus berkembang. Jika nilai jualan di awal tahun penubuhannya hanya sekitar RM2 juta, pada 2009 nilai jualannya meningkat lebih 50 kali ganda kepada RM105 juta! Sampai ke tahap ini, bisnes pengurusan letak kereta bukan lagi bisnes kecil-kecilan, sekalipun pada zahir ia dilihat sebagai bisnes mudah.
Selain anugerah Usahawan 1Malaysia yang baru diterimanya, Halmi turut
menerima anugerah lain yang mengiktiraf sumbangan dan pencapaian beliau
dalam bisnes. Beliau pernah dianugerahkan Intrapreneur of the Year oleh
JCorp Intrapreneur Malaysia Berhad (JIMB) pada 2000 dan 2002,
Outstanding Entrepreneur di Asia Pacific Entrepreneurship Award 2008
anjuran Enterprise Asia (NGO) serta Corporate Leader of the Year dalam
Business of the Year Award 2010. Malah, Halmi adalah salah seorang
daripada sembilan Intrapreneur JCorp yang tersenarai dalam ‘1 Million
Dollar Club’ iaitu gelaran bagi Intrapreneur dengan nilai keuntungan
sebelum cukai (PBT) syarikatnya melebihi RM1 juta setahun.
Kita memerlukan lebih ramai Intrapereneur seperti Halmi. Alangkah bertuah andai Halmi boleh ‘diklon’ menjadi 1,000 atau 2,000 orang, sekali gus menyumbang kepada kejayaan lebih ramai anak bangsa dan pembangunan ekonomi negara.
Kejayaan beliau membuktikan anak Melayu boleh berjaya dalam bisnes sehingga ke peringkat tinggi. Namun, di sebalik kejayaan beliau, selain daya keusahawanan dan cita-cita beliau, sebenarnya terdapat satu formula baru bagi memangkinkan dan melonjakkan beliau sehingga ke tahap ini. Inilah formula Intrapreneur JCorp yang terbukti berkesan malah sesuai diaplikasikan bagi melahirkan lebih ramai usahawan Melayu-Muslim berjaya. Formula yang digunakan sejak lebih dua dekad lalu berjaya menyuntik semangat kepada barisan usahawan Intrapreneur JCorp untuk terus bekerja keras demi kejayaan syarikat yang diterajui sehingga ke tahap terbaik. Apakah formula ini? Pertama, menghargai usaha setiap intrapreneur. Mereka dibenarkan memiliki sehingga 25 peratus ekuiti dalam syarikat yang diterajui. Ia mengambil iktibar daripada peristiwa di zaman Rasulullah s.a.w iaitu sebahagian daripada harta rampasan perang akan dibahagikan kepada pejuang yang menyertai peperangan itu sebagai menghargai perjuangan mereka. Ini bagi mendapatkan komitmen jitu daripada mereka dalam pengurusan syarikat.
Kedua, sebagai intrapreneur, mereka juga usahawan yang turut melabur dan mengambil risiko. Selain menerima gaji setiap bulan, mereka layak menerima bonus dan dividen jika mencapai KPI. Semua ini dijadikan motivasi untuk bekerja lebih gigih memajukan syarikat. Di bawah Skim Milikan Saham JCorp, intrapreneur seperti Halmi digalakkan menggunakan ganjaran bonus untuk membeli saham sehingga 25 peratus.
Ketiga, JCorp sebagai syarikat berkaitan kerajaan (GLC) akan menjadi asas kepada syarikat Intrapreneur yang baru ditubuhkan untuk mengukuhkan bisnes terlebih dulu. Selepas itu, mereka perlu segera mencari peluang dan berdikari di luar. Keempat, mereka berpeluang meningkatkan kerjaya masing-masing. Intrapreneur yang mempunyai prestasi cemerlang akan ditawarkan membeli ekuiti syarikat yang lebih strategik atau dilantik ke jawatan lebih tinggi dalam syarikat lebih besar dalam Kumpulan JCorp.
Kesimpulannya, skim Intrapreneur JCorp boleh dicontohi GLC lain untuk melahirkan lebih ramai usahawan intrapreneur seperti Halmi Jasmin. Formula yang digunakan JCorp ini mempunyai potensi amat baik untuk memperkasa ekonomi Melayu melalui bisnes. Kaedah pembangunan intrapreneur mengikut acuan JCorp banyak manfaatnya. Menerusi kaedah ini, JCorp dapat membuka peluang kepada eksekutifnya seperti Halmi untuk menjadi usahawan Intrapreneur dan tidak cuma terus-menerus makan gaji. Dengan cara ini, lebih ramai berminat menceburi bisnes dan diberi peluang menjadi usahawan. Ia memangkinkan eksekutif menjadi usahawan biarpun tidak memiliki modal.
Tidak kurang penting, terdapat kelebihan kepada JCorp dalam mengenal pasti bakat usahawan daripada kalangan eksekutifnya sendiri. Dalam pengalaman lebih 28 tahun menerajui JCorp, satu cabaran besar yang kerap saya hadapi ialah dalam memilih eksekutif untuk diamanahkan tanggungjawab lebih besar, sehingga mereka diketengahkan menjadi Ketua Pegawai Eksekutif syarikat JCorp yang melibatkan pelaburan dan risiko besar. Pemilihan ini, sekiranya tidak berhati-hati, CEO JCorp akan dituduh ‘pilih kasih’ dan memihak kepada individu pilihan yang lebih rapat dengannya. Andainya tersalah pilih, ia menjejaskan keyakinan dan motivasi pekerja keseluruhan.
Justeru, skim Intrapreneur JCorp dapat membantu menyelesaikan persoalan ini. Jelas sekali setelah mereka cemerlang membuktikan keupayaan mengendalikan syarikat dan mengembangkan bisnes, pilihan lebih tepat, tidak ‘pilih kasih’ mudah dilakukan. Cara sistematik, telus ini dibuktikan dalam kes Halmi dan Metro Parking.
>Penulis ialah mantan Presiden dan Ketua Eksekutif Johor Corporation merangkap Timbalan Presiden Dewan Perniagaan Islam Malaysia.www.businessjihad.com
Artikel ini disiarkan pada : 2010/10/21
- See more at: http://www2.hmetro.com.my/articles/Minda_FormulaJCorplahirkanHalmi/Article#sthash.mXObYJoi.dpufSebenarnya Halmi adalah salah seorang usahawan Intrapreneur Johor Corporation (JCorp). Dalam ceramah di institusi pengajian tinggi dan sekolah, sering saya jadikan Halmi sebagai contoh usahawan intrapreneur yang sangat berjaya. Bakat keusahawanan Halmi menakjubkan. Beliau dilahir dan dibesarkan di Johor Bahru memulakan kerjaya di JCorp pada 1988. Ketika muda, beliau membuktikan kemampuan menerajui bisnes pengurusan letak kereta daripada sifar sehingga ke tahap membanggakan. Selain Malaysia, bisnes Metro Parking terdapat di Singapura, Brunei, Filipina, Indonesia, Hong Kong dan India. Ia kini menjadi syarikat pengurusan letak kereta nombor satu di Malaysia dan Asia Tenggara! Kisah kejayaan Halmi dan Metro Parking sangat menarik. Ia menjadi satu penanda aras kejayaan bisnes di kalangan Intrapreneur JCorp yang lain. Ternyata, langkah mewujudkan Metro Parking dua dekad yang lalu kini dijadikan asas rujukan dalam melahirkan lebih ramai Intrapreneur handalan. Metro Parking ditubuhkan pada Mac 1991 dan memulakan operasinya pada tahun sama. Idea penubuhan Metro Parking berdasarkan beberapa faktor. Pertama, pasaran pada ketika itu dimonopoli syarikat asing. Timbul persoalan mengapa tiada syarikat tempatan bangkit bersaing dengan mereka? Kedua, kepesatan industri automotif yang membawa kepada peningkatan jumlah kenderaan sekali gus meningkatkan permintaan tempat letak kereta. Ketiga, JCorp pada ketika itu mempunyai tiga bangunannya sendiri di Johor Bahru iaitu Komtar, Kotaraya dan Hotel Puteri Pacific. Biar pun ketiga-tiganya mempunyai tempat letak kereta sendiri, namun pengurusannya tidak sistematik. Justeru pengurusan JCorp ketika itu melihat tiga faktor ini sebagai peluang yang sangat baik dan perlu direbut dengan segera.
Metro Parking pada peringkat awalnya sama seperti bisnes lain yang berdepan pelbagai masalah. Antaranya, masalah teknikal, pandangan rendah masyarakat kepada kerjaya sebagai operator letak kereta, persaingan daripada pengusaha letak kereta yang tidak sistematik serta aktiviti penagihan dadah dan gejala tidak sihat lain yang sentiasa dikaitkan dengan industri jaga kereta. Semua ini menyebabkan ketidakyakinan kepada pengusaha tempatan berbanding pengusaha asing. Namun, masalah itu segera dikenal pasti dan dihadapi dengan bijak oleh pasukan Metro Parking. Setelah berjaya mengendalikan dengan baik tempat letak kereta bangunan milik JCorp, usaha Halmi tidak terhenti setakat itu. Baginya, Metro Parking tidak seharusnya terlalu bergantung kepada JCorp selama-lamanya. Lebih-lebih lagi setelah JCorp menetapkan KPI (Key Performance Indicator) supaya semua syarikat dalam kumpulannya mendapatkan pasaran luar sekurang-kurangnya 60 peratus daripada jualan tahunannya. Halmi segera mengkaji pasaran untuk mengembangkan bisnesnya. Sebagaimana bisnes lain dalam bidang perkhidmatan, Halmi sedar pengurusan letak kereta akan turut berkembang seiring kerancakan projek pembangunan dan sektor hartanah di Malaysia dan rantau ini. Halmi mula mengorak langkah bisnesnya dan mencari peluang yang ada. Sejak itu, bisnes Metro Parking terus berkembang. Jika nilai jualan di awal tahun penubuhannya hanya sekitar RM2 juta, pada 2009 nilai jualannya meningkat lebih 50 kali ganda kepada RM105 juta! Sampai ke tahap ini, bisnes pengurusan letak kereta bukan lagi bisnes kecil-kecilan, sekalipun pada zahir ia dilihat sebagai bisnes mudah.
Kita memerlukan lebih ramai Intrapereneur seperti Halmi. Alangkah bertuah andai Halmi boleh ‘diklon’ menjadi 1,000 atau 2,000 orang, sekali gus menyumbang kepada kejayaan lebih ramai anak bangsa dan pembangunan ekonomi negara.
Kejayaan beliau membuktikan anak Melayu boleh berjaya dalam bisnes sehingga ke peringkat tinggi. Namun, di sebalik kejayaan beliau, selain daya keusahawanan dan cita-cita beliau, sebenarnya terdapat satu formula baru bagi memangkinkan dan melonjakkan beliau sehingga ke tahap ini. Inilah formula Intrapreneur JCorp yang terbukti berkesan malah sesuai diaplikasikan bagi melahirkan lebih ramai usahawan Melayu-Muslim berjaya. Formula yang digunakan sejak lebih dua dekad lalu berjaya menyuntik semangat kepada barisan usahawan Intrapreneur JCorp untuk terus bekerja keras demi kejayaan syarikat yang diterajui sehingga ke tahap terbaik. Apakah formula ini? Pertama, menghargai usaha setiap intrapreneur. Mereka dibenarkan memiliki sehingga 25 peratus ekuiti dalam syarikat yang diterajui. Ia mengambil iktibar daripada peristiwa di zaman Rasulullah s.a.w iaitu sebahagian daripada harta rampasan perang akan dibahagikan kepada pejuang yang menyertai peperangan itu sebagai menghargai perjuangan mereka. Ini bagi mendapatkan komitmen jitu daripada mereka dalam pengurusan syarikat.
Kedua, sebagai intrapreneur, mereka juga usahawan yang turut melabur dan mengambil risiko. Selain menerima gaji setiap bulan, mereka layak menerima bonus dan dividen jika mencapai KPI. Semua ini dijadikan motivasi untuk bekerja lebih gigih memajukan syarikat. Di bawah Skim Milikan Saham JCorp, intrapreneur seperti Halmi digalakkan menggunakan ganjaran bonus untuk membeli saham sehingga 25 peratus.
Ketiga, JCorp sebagai syarikat berkaitan kerajaan (GLC) akan menjadi asas kepada syarikat Intrapreneur yang baru ditubuhkan untuk mengukuhkan bisnes terlebih dulu. Selepas itu, mereka perlu segera mencari peluang dan berdikari di luar. Keempat, mereka berpeluang meningkatkan kerjaya masing-masing. Intrapreneur yang mempunyai prestasi cemerlang akan ditawarkan membeli ekuiti syarikat yang lebih strategik atau dilantik ke jawatan lebih tinggi dalam syarikat lebih besar dalam Kumpulan JCorp.
Kesimpulannya, skim Intrapreneur JCorp boleh dicontohi GLC lain untuk melahirkan lebih ramai usahawan intrapreneur seperti Halmi Jasmin. Formula yang digunakan JCorp ini mempunyai potensi amat baik untuk memperkasa ekonomi Melayu melalui bisnes. Kaedah pembangunan intrapreneur mengikut acuan JCorp banyak manfaatnya. Menerusi kaedah ini, JCorp dapat membuka peluang kepada eksekutifnya seperti Halmi untuk menjadi usahawan Intrapreneur dan tidak cuma terus-menerus makan gaji. Dengan cara ini, lebih ramai berminat menceburi bisnes dan diberi peluang menjadi usahawan. Ia memangkinkan eksekutif menjadi usahawan biarpun tidak memiliki modal.
Tidak kurang penting, terdapat kelebihan kepada JCorp dalam mengenal pasti bakat usahawan daripada kalangan eksekutifnya sendiri. Dalam pengalaman lebih 28 tahun menerajui JCorp, satu cabaran besar yang kerap saya hadapi ialah dalam memilih eksekutif untuk diamanahkan tanggungjawab lebih besar, sehingga mereka diketengahkan menjadi Ketua Pegawai Eksekutif syarikat JCorp yang melibatkan pelaburan dan risiko besar. Pemilihan ini, sekiranya tidak berhati-hati, CEO JCorp akan dituduh ‘pilih kasih’ dan memihak kepada individu pilihan yang lebih rapat dengannya. Andainya tersalah pilih, ia menjejaskan keyakinan dan motivasi pekerja keseluruhan.
Justeru, skim Intrapreneur JCorp dapat membantu menyelesaikan persoalan ini. Jelas sekali setelah mereka cemerlang membuktikan keupayaan mengendalikan syarikat dan mengembangkan bisnes, pilihan lebih tepat, tidak ‘pilih kasih’ mudah dilakukan. Cara sistematik, telus ini dibuktikan dalam kes Halmi dan Metro Parking.
>Penulis ialah mantan Presiden dan Ketua Eksekutif Johor Corporation merangkap Timbalan Presiden Dewan Perniagaan Islam Malaysia.www.businessjihad.com
Artikel ini disiarkan pada : 2010/10/21
No comments:
Post a Comment